Monoverpakkingen voor e-commerce: hoe duurzaam verpak jij al?
Monoverpakkingen zijn verpakkingen die bestaan uit slechts één grondstof, zoals enkel papier, plastic, aluminium, of andere materialen, zonder dat andere grondstoffen worden gemengd. Deze verpakkingen spelen een belangrijke rol in de circulaire economie, omdat ze gemakkelijker zijn te sorteren en te recycleren, wat de milieubelasting vermindert en de levenscyclus van grondstoffen verlengt. Hoe kan ook jij monoverpakkingen het best inzetten in je bedrijf? RAJA, specialist in duurzame verpakkingsmaterialen, helpt je op weg.
De voordelen van monoverpakkingen voor jouw bedrijf
De voordelen van monomateriaal verpakkingen zijn divers. Allereerst verminderen ze de milieu-impact, doordat ze na gebruik eenvoudig te sorteren zijn binnen één afvalstroom, wat het recyclageproces vergemakkelijkt en afvalverlies vermindert. Dit leidt op termijn tot een lagere vraag naar nieuwe grondstoffen en een vermindering van CO2-uitstoot.
Bovendien verbeteren monoverpakkingen de klantbeleving. Klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en waarderen retailers met milieuvriendelijke initiatieven. Monoverpakkingen bieden een frustratievrije “unboxing” ervaring, omdat ze gemakkelijk te sorteren zijn en de klant niet hoeft te worstelen met het scheiden van verschillende materialen.
Tot slot is er ook nog de wetgeving: de Europese Verpakkingswet (PPWR) die eind 2022 is gelanceerd, richt zich op het zo circulair mogelijk maken van verpakkingen tegen 2030. Monomaterialen zijn al goed voorbereid op deze nieuwe regelgeving, omdat ze gemakkelijk kunnen worden gerecycleerd en hergebruikt.
Volgens Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA, zijn monoverpakkingen zonder twijfel de toekomst: “Hoe je het ook draait of keert, e-commerce is niet meer weg te denken uit ons leven. Toekomstgericht mogen we de milieu-impact van verpakkingen niet uit het oog verliezen. Daarom kiest RAJA bewust voor oplossingen die deze impact zo veel mogelijk beperken en inspelen op circulariteit. Ook voor jouw webshop kan je kiezen uit tal van duurzame verpakkingen en innovaties.”
Welke monoverpakkingen zijn populair in e-commerce?
Zowel papier als plastic zijn beide populaire opties voor monoverpakkingen in e-commerce. De praktijk toont echter dat papier tegenwoordig vaker wordt geprefereerd vanwege de grotere acceptatie als milieuvriendelijker alternatief. Bovendien is het een bewezen feit dat papier en karton doorgaans veel beter worden gesorteerd door consumenten dan andere afvalstromen.
RAJA biedt als verpakkingsspecialist diverse monoverpakkingsoplossingen, zowel van papier als plastic. Onder de papieren oplossingen vallen onder andere kartonnen dozen, papieren verzendzakken, papieren noppenfolie, opvulchips, tape en andere producten. Een monoverpakking creëren kan heel eenvoudig aan de hand van de onderstaande 6 stappen:
- Stap 1 – Verpakken: voor deze eerste stap gebruik je best een kartonnen doos of een papieren verzendzak. Handig zijn trouwens verzenddozen met een variabele vulhoogte . Hiermee verpak je altijd compact omdat je de doos makkelijk kan aanpassen aan de omvang van je product.
- Stap 2 – Beschermen: kies voor papieren noppenfolie, een prima alternatief voor traditionele plastic noppenfolie.
- Stap 3 – Opvullen: heb je lege ruimte over in je doos, vul die dan op met opvulpapier, of kies eens voor papieren opvulchips – een van de laatste innovaties van RAJA.
- Stap 4 – Sluiten: een doos sluiten doe je best met een papieren tape of gegomde kleefband.
- Stap 5 – Labelen: werk je pakket eventueel af met een papieren documentenhoesje. Ideaal om belangrijke verzenddocumenten in op te bergen en zichtbaar te maken.
- Stap 6 – Transporteren: voor een verzending van grote aantallen of grote producten heb je vaak palletten nodig. Ook dán kan je opteren voor papier en karton: palletten, rekfolie, omsnoeringen en meer – ze bestaan tegenwoordig allemaal in een papieren variant.